Publiceret 26. aug. 2020

Audi: Intelligent brug af elbiler udgør potentiale for omstilling til bæredygtig energi

Skærmbillede 2020 10 08 150843

Indarbejdelsen af elbilen i det hjemlige strømnet er kernen i et innovativt forskningsprojekt om tovejsopladning, som Audi og Hager Group er gået sammen om. Visionen er øget netværksstabilitet, reduktion af omkostningerne til el og bidrag til klimabeskyttelse. Tovejsopladning giver store fordele i kombination med især et solcelleanlæg, hvor overskydende strøm fra solceller kan lagres midlertidigt og benyttes igen efter behov.

Audi har forpligtet sig til målene i Paris klimaaftalen og arbejder på at gøre sin flåde af biler CO2-neutral i 2050. For at nå dette mål, følger Audi en bred elektrisk offensiv, der indebærer lancering af omkring 20 fuldt elektriske modeller i 2025. Men derudover skal elbilen udvikle sig til at være en del af et stadig bredere mobilitetstilbud og blive en del af overgangen til bæredygtig energi.

I første halvdel af 2020 bidrog vedvarende energi for første gang med mere end 50 procent til det tyske elmix, og procentdelen i Danmark var i 2019 endnu højere med ca. 75%*. Men den stigende procentdel er også ledsaget af et grundlæggende dilemma med vind- og solenergi: Produktion af elektricitet er ikke altid konstant. På solrige dage og i perioder med kraftig vind er der ofte mangel på kapacitet til at lagre den genererede energi, som nettet så ikke kan bruge.

Efterhånden som antallet af registrerede elbiler stiger, stiger antallet af mobile energilagringsenheder også. Dette giver et stort potentiale, forudsat at lagerkapaciteten kan bruges intelligent. Derfor gik Audi og Hager Group sammen og udviklede en forsknings- og løsningstilgang, der skaber økonomiske incitamenter og giver større forsyningssikkerhed: tovejsopladning. "Elektrisk mobilitet bringer bilindustrien og energisektoren tættere sammen. Batteriet i en Audi e-tron kan forsyne en familie med energi i omkring en uge. Fremadrettet ønsker vi at gøre dette potentiale tilgængeligt og gøre elbilen til en del af energiomstillingen som energilagringsenhed på fire hjul," siger Martin Dehm, teknisk projektleder for tovejsopladning hos Audi.

Læs hele artiklen på mynewsdesk.com 

> Animation af konceptet